Tuesday 10 July 2012

Himpunan Oren Anti-FGV Usaha Sia-Sia



April lepas, penghuni dan peniaga di sekitar Kuala Lumpur telah di bebani dengan sampah sarat seberat 8 tan yang bersepah di segenap jalan-jalan utama ibukota hasil sikap tidak bertanggungjawab kira-kira 25,000 orang peserta dan perusuh himpunan BERSIH 3.0.

14 Julai ini pula berkemungkinan situasi yang sama sekali lagi akan dihadapi oleh warga KL khususnya para jemaah dan AJK Masjid Wilayah Persekutuan apabila gerombolan pengotor dari PAS sedang berura-ura untuk berdemo di sana atas alasan menentang penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) di Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL).

Demonstrasi anjuran Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), sebuah NGO tidak berdaftar (haram) yang merupakan proksi kepada PAS itu mensasarkan kehadiran 20,000 orang peserta yang pada mulanya dikatakan hanya melibatkan para peneroka yang condong kepada PAS.


Bagaimanapun, disebabkan ramai peneroka yang memandang sinis dan menunjukkan reaksi negatif pada kerja bodoh yang diketuai oleh AJK PAS Pusat itu, maka terpaksalah arahan pekeliling rasmi dikeluarkan oleh Setiausaha Agung PAS mengarahkan ahli-ahli PAS datang beramai-ramai ke demonstrasi tersebut.

Dalam isu yang tiada isu seperti FGVH, PAS membangkang sekeras-kerasnya penyenaraian tersebut atas sebab 'takut harta dan tanah peneroka tergadai', walhal sudah diterangkan beratus kali tanah dan rumah peneroka tak terusik seinci pun.

Ia langsung tak serupa macam pelaburan KOHILAL, sebuah koperasi milik PAS yang rugi hampir 50 juta dek kerana pengurusan yang singkat akal dan tak cerdik menilai prospek jangka masa pendek dan panjang sesuatu pelaburan.

Yang hairannya, sampai sekarang satu demonstrasi pun tak pernah di buat oleh PAS untuk menuntut gantirugi pelabur yang hangus duit dan harta mereka dek kerana kegagalan KOHILAL milik PAS merancangkan pelaburan ahlinya dengan baik. Takkan senyap saja?

Apakah layak sebuah organisasi yang gagal membawa keuntungan melalui badan pelaburan ciptaannya sendiri tiba-tiba mahu tunjuk pandai dalam bidang pelaburan yang dikelolakan oleh badan lain yang jauh lebih besar prospek kejayaannya?

Penyenaraian FGVH yang ditentang oleh PAS ini bukannya pelaburan masuk angin keluar asap tambahan pula kajian serta penilaian potensi pengembangannya dilakukan secara berhati-hati dengan matlamat yang jauh ke depan demi kebaikan para peneroka yang melabur.

Bagi yang mengikuti perkembangan FGV yang sejak disenaraikan pada hari pertama, ternampak jelas potensinya apabila mencatat premium 84 sen pada hari pertama dan hingga kini menjadi antara kaunter yang kekal aktif. Harga buka cuma RM4.55 dan sehingga artikel ini ditulis harga masih berlegar sekitar RM5.39 hingga RM5.50 sesaham.

Dijangkakan dalam tempoh beberapa bulan mendatang harganya dijangkakan positif akan meningkat kepada RM6.00 untuk sesaham. Bayangkan keuntungan yang bakal diperolehi.

Tapi kita cerita banyak manapun siap bentangkan bersama fakta sahih bukannya dapat dijangkau oleh fikiran segelintir insan yang cetek akal yang pernah gagal total dalam mengendalikan dana pelaburan macam PAS.

Tambah lagi bodohnya PAS dalam bab-bab pelaburan ini apabila mereka mencanangkan pada dunia untuk meminta Yang Di Pertuan Agong campurtangan dengan menarik balik penyenaraian FGV. Tak ke bebal dan bangang namanya.

Mana pernah berlaku dalam dunia hatta di negara-negara maju sekalipun ketua negara sesuka hati camputangan mengarahkan penarikan balik pelaburan dalam bursa saham.

Kalau dijadikan amalan, buruk kesannya pada ekonomi negara kerana ia akan mengakibatkan para pelabur dalam dan luar negara mula goyah pada sistem ekonomi negara. Tapi inilah salah satu matlamat PAS, lagi teruk ekonomi negara dan rakyat, lagi cerahlah peluang untuk membakar kebencian pada Kerajaan Pusat.

Dalam bab buat kerja tak ketahuan dan bangkang buta tuli dah lama jadi kebiasaan dan sudah semulajadi cukup sinonim dengan pembawaan dan sikap pemimpin dan ahli PAS - dulu dan kini sama saja.

Baik dan buruk sesuatu perkara bukannya jadi perkiraan mereka ataupun dibuat pertimbangan sewajarnya sebelum keputusan diambil, sebaliknya apa saja yang datangnya dari hasil usaha UMNO dan BN, itulah asas utama yang digunapakai untuk membuat bangkangan.

Percayalah, bila sampai satu tahap tertentu, kian ramai ahli dan penyokong PAS yang sedikit cerdik akan mula bosan dengan politiking dan bangkang tak bertempat yang sekarang ini menjadi tardemark PAS.

Kerja berdemo membantah penyenaraian FGVH ini jelas satu kerja yang sangat sia-sia, dan ia memang sesuai didukung oleh manusia yang sama level dengannya saja. Tak begitu?

0 comments:

Post a Comment